zondag 7 juni 2009

Open Tuinen 2009: Villa Anny


Dear English readers, in the next 14 days I will give some information about seven gardens in De Hoeksche Waard, the part of Holland where I live. It is an isle near Rotterdam, a part of the south of Zuid-Holland. These gardens are all open for visitors on the 20th of june 2009. As it is a local event and I don't think you will hop on a bus and visit our gardens (at least not this year) I will not translate the whole story, you will find the name of the site at the end of this post, in case you want to find out more about it. More information will also be on: http://dorpsspot.blogspot.com/











Voor de Open tuinen dag van 2009 die dit jaar op 20 juni plaats vindt mocht ik meelopen met de "voorronde". De voorronde vindt een aantal dagen voor de Open tuinen dag plaats om de tuineigenaren van de zeven tuinen die op die dag open zijn elkaars tuinen te laten bezoeken. Samen met Marja Visscher (kijk even op haar blog: http://dorpsspot.blogspot.com/) mocht ik mee want zij had ook een uitnodiging gekregen. Lucky me......Dat was niet aan dovemansoren geklopt want het is een onvergetelijke dag geworden. We hebben mega genoten van de zeven verschillende paradijsjes en ik wil jullie graag vast een voorproefje geven door vóór 20 juni alle tuinen apart in het zonnetje te zetten. De volgorde die ik aanhoud is dezelfde als in het boekje van Groei en Bloei dat je die dag meekrijgt als je de tuinen gaat bezoeken. Je kan zelf natuurlijk je route uitstippelen en er ook voor kiezen hoeveel tuinen je van de zeven wilt bezoeken. Als je het mij zou vragen zeg ik: "Alle zeven want ze zijn zo verschillend van karakter en hebben elk hun eigen bijzonderheden".
De tuin van Villa Anny is een formele tuin met veel symetrie. Het huis met het bijbehorende koetshuis dateren uit 1920. Het geheel is zo verschrikkelijk mooi in stijl aangelegd en daarbij ook nog eens geschikt gemaakt voor kinderen. Ramblers met een enorme vracht rozen, hosta's (zonder slakken), walnootbomen, appelbomen, hand- en stoofpeerbomen, bolacasia's, een Amerikaanse kastanje, Catalpa's en 4 hoge metasequoia's geven de tuin een dromerige, bijna historische sfeer. Een vijver (jawel met vissen) dichtbij het terras weerkaatst het zonlicht en berceaus begroeid met druiven en geflankeerd door pruimenbomen, taxushagen, buxushagen en haagbeuken geven je af en toe bijna het gevoel dat je in een buitenlands (Frans) paradijsje loopt. Het adres is: Annelies Brandsma, Molendijk 49, 3286 BG Klaaswaal.
Voor de omschrijving van de tuinen verwijs ik naar de site van Groei en Bloei: www.hoekschewaard.groei.nl/

5 opmerkingen:

Unknown zei

Hi, hi, leuke hè die napraat op de Blog. Ben maar begonnen aan de Schenkeldijk en zal morgen de kreektuin er op zetten. Heerlijk, hè zoveel foto's. Ben best wel tevreden met het resultaat! We hadden het ook wel getroffen...bere-goed weer, leuke mensen, mooie tuinen...helemaal te gek!
Fijne zondag nog, vr.gr. Marja

Sylvia zei

Hallo naamgenoot ;)
Ik vind jouw foto's anders ook niet mis! En wat heb je een prachtige tuin.

Ik maak mijn foto's met een Sony DSLR A100.
Op mijn weblog kun je onder de kop apparatuur eventueel ook terug zien welke objectieven ik gebruik.

Yvonne zei

Wat heerlijk dat we bij jou en ook bij Marja (ik kom er net vandaan :-) mee mogen genieten van zoveel moois!!
Ik blijf jullie deze week strak volgen hihi
leuk joh dat jullie zulke mooie foto's van deze schitterende tuinen maken, echt genieten dit !!!
Groetjes Yvonne

Bertina zei

Hallo Sylvia,
Wat een prachtige foto's wederom van een prachtige tuin. En dan al die bloemen uit jouw eigen tuin, echt schitterend. Wat grappig dat er zo een ruilhandel ontstaat. Wat is de natuur toch mooi en wat heb je het weer prachtig voor ons vastgelegd. Ben benieuwd naar de volgende tuinen!
Groetjes en fijne week,
Bertina

Marja. zei

lucky you!!!!!