maandag 10 november 2008

Double Weddingring










Nog een hobby...quilts maken en verzamelen. Een aantal jaren geleden heb ik deze weddingring quilt gemaakt omdat ik het patroon zo mooi vind. Het is een traditioneel patroon: 2 ringen die in elkaar vallen, ze symboliseren de eeuwigheid; aan een ring zit geen begin en geen einde. De in elkaar vallende ringen van kleine stukjes stof staan ook voor 2 trouwringen en een weddingringquilt werd daarom vaak kado gedaan aan een vers bruidspaar...Het is extra leuk als er stofjes in verwerkt zijn die te maken hebben met het leven van de bruid en bruidegom zoals oude kleertjes die gedragen zijn door de 2 of b.v. stof van de bruidsjurk. Ik heb hem gemaakt van restjes stof die ik over had van andere quilts en als quiltmotief heb ik een ring van hartjes gebruikt..."symbool voor eeuwige liefde" had ik gedacht. Het patroon van een weddingring is eigenlijk heel eenvoudig...omdat het repeterend is. Het is echter wel heel erg veel werk omdat je alle kleine stukjes stof apart moet knippen, met de hand aan elkaar moet zetten en met de hand de hele quilt door moet quilten (daar heb ik althans voor gekozen, kan ook met de machine maar dat vind ik een stuk minder mooi) . De weddingring op de stoel is een antieke en komt uit Amerika, is grotendeels gemaakt van de stofjes van voedselzakken uit de jaren 20 en 30.

Geen opmerkingen: