zaterdag 8 november 2008

dinner choices






Met 5 gezinsleden in huis is het niet makkelijk om iedere avond een verantwoorde en voor iedereen smakelijke maaltijd op tafel te zetten. Ik heb het dan ook opgegeven. Heb me jarenlang uitgesloofd om het iedereen naar de zin te maken....maar heb nu het licht gezien..in de vorm van een houten bordje dat ik boven de ingang van de keuken heb gehangen.

Nummer 1 is vegetarisch geworden toen ze 6 was. Omdat ze het zielig vond voor dieren dat ze ten behoeve van onze maaltijd geslacht moesten worden. Ik vond dat principe enorm in haar te prijzen dus werkte er aan mee om haar dagelijks een vleesvervanger te geven TOT ze op een dag haar kaassouflé weigerde omdat hij naast de kroket had gelegen in het frituurmandje.... Ook het feit dat diezelfde kaassouflé 's nachts nog in het vriesvak had gelegen naast een doos fricandellen leverde haar onoverkomelijke gewetensbezwaren.
Nummer 2 behoeft in hoge mate zeer eiwitrijke voeding..d.w.z. heel veel kwark, veel eieren, kip...enz...want als hij niet elke 3 uur veel eiwitten eet gaan zijn spieren verzuren.
Nummer 3 eet vooralsnog alles als het maar gedrenkt is in curry.
Nummer 4 is allergisch voor kool, dus ook voor spruitjes, broccoli enz... En liever geen prei en spinazie en hij is absoluut tegen andijvie. Verder zijn kleine moeilijk te definieren stukjes in het eten voor de kinderen ook taboe...stukjes champignon..paprika...ui worden naar de rand van het bord geschoven.
De dagelijkse maaltijd werd dientengevolge geen dagelijks hoogtepunt. Toen ik dus het bordje tegenkwam met de tekst:


leek me dat een zeer geschikte voor boven de ingang van de keuken. Weet iedereen waar hij of zij aan toe is...

2 opmerkingen:

Brigitta zei

Hahaha, hoewel ik maar 1 dochter heb, zou zo'n bordje hier ook niet misstaan. Hoewel ik moet bekennen dat het de laatste maanden steeds vaker "take it" is. Blijkbaar worden ze uiteindelijk toch wat avontuurlijker met het eten. Mooie mozaieken ook weer. Zijn dat allemaal je eigen spulletjes????

Rumour has it zei

Hahaha, zo´n bordje zou ik ook hier bij ons eens moeten hangen!!! Ik weet niet hoe onze ouders het voor elkaar hebben gekregen, maar mijn broers en ik moesten als kind ALLES eten wat er op tafel kwam en geen gezeur! Ik lust dan ook werkelijk alles (behalve kalfshersens die ik ooit in Frankrijk heb gegeten, brrr).
Ik weet niet hoe ik het mijn kinderen moet leren...
Jij komt alleszins wel even vooruit wat serviezen en bestekken betreft... :)